تمامی مطالب این سایت، تنها به منظور اطلاع رسانی پزشکی نگاشته شده اند و نمی توانند جایگزین تشخیص و توصیه های پزشکی یا درمان بیماری ها باشند. هیچ گاه بر اساس آنچه در این سایت مطالعه می نمایید، بر خلاف توصیه های پزشک خود عمل نکنید. در تمام موارد، نظر پزشک خود را جویا باشید.
هر گونه برداشت از محتوای این سایت، با ذکر منبع بلامانع است
 
مقایسه"بشقاب غذای سالم " با "بشقاب من"


 

بشقاب غذای سالم مکمل هرم غذای سالم است. در بشقاب غذای سالم بر کیفیت غذاهای مصرفی تاکید شده است اما با وجود این که کیفیت غذا در بشقاب غذای سالم مهمتر از مقدار آن است، مقدار قابل توصیه از هر گروه غذایی بر حسب سن، جنس و میزان فعالیت افراد محاسبه می شود.

"بشقاب غذای سالم" در مقایسه با "بشقاب من"

بشقاب غذای سالم توسط متخصصین دانشکده بهداشت و دانشکده پزشکی هاروارد ارائه شده است. بشقاب من توسط دپارتمان کشاورزی آمریکا ارائه شده است و بر خلاف بشقاب غذای سالم در ارائه پیشنهادی کارآمد برای تغذیه سالم ناتوان است.

مقایسه محتویات دو بشقاب

·         غلات سبوس دار

در برنامه بشقاب غذای سالم ضمن ترغیب مصرف کنندگان به انتخاب غلات سبوس دار، توصیه می شود مصرف آرد های تصفیه شده محدود شود. در بدن ما، نان سفید و برنج سفید عملکردی مانند شکر دارند. مصرف مداوم غلات تصفیه شده باعث افزایش وزن و افزایش خطر ابتلا به دیابت و بیماری قلبی می شود.

در بشقاب من به مزیت غلات سبوس دار نسبت به غلات تصفیه شده ، اشاره ای نشده است.  

·         پروتئین سالم

در بشقاب غذای سالم توصیه می شود مصرف گوشت قرمز محدود شود، از مصرف سوسیس و کالباس پرهیز شود و ماهی، گوشت پرنده، حبوبات یا آجیل و دیگر پروتئین های حاوی مواد مغذی مفید مصرف شوند چون حتی مصرف مقدار کم سوسیس و کالباس اگر به طور مداوم باشد باعث افزایش خطرابتلا به  بیماری های قلبی، دیابت، سرطان روده بزرگ و افزایش وزن می شود.

در بشقاب من بخش پروتئین بشقاب را می توان با همبرگر یا هات داگ پر کرد و به عوارض مصرف گوشت قرمز و محصولات آن اشاره ای نشده است.

·         سبزیجات

در بشقاب غذای سالم توصیه می شود مقادیر فراوانی سبزیجات متنوع مصرف شود. سیب زمینی از نشاسته اشباع شده است. نشاسته به سرعت هضم می شود و در بدن اثری مانند غلات تصفیه شده و شکر دارد. پس محدودیت مصرف سیب زمینی توصیه می شود.

 در بشقاب من تفاوتی میان سیب زمینی و سبزیجات قائل نشده است.

·         میوه ها

در بشقاب غذای سالم مصرف میوه های متنوع و رنگارنگ توصیه می شود.

در بشقاب من نیز مصرف میوه ها توصیه می شود.

·         روغن های سالم

در بشقاب غذای سالم مصرف روغن های سالم توصیه می شود. روغن زیتون، روغن کلزا ( کانولا)، و دیگر روغن های مایع را برای مصرف آشپزی، سالاد و روی میز می توان استفاده کرد. این روغن ها برای قلب مفید هستند و کلسترول مضر را کاهش می دهند. به علاوه توصیه می شود مصرف کره کاهش یابد و از مصرف روغن های ترانس پرهیز شود.

در بشقاب من اشاره ای به نوع روغن ها نشده است. ممکن است مصرف کننده به منظور کاهش مصرف چربی از مواد غذایی کم چرب اما غنی از کربوهیدرات استفاده کند و به این ترتیب با اختلالات چربی خون مواجه شود.

·         آب

در بشقاب غذای سالم  آشامیدن آب اهمیت دارد. توصیه می شود از مصرف نوشیدنی های حاوی شکر اجتناب شود و چای و قهوه بدون شکر مصرف شوند. مصرف بیش از یک تا دو واحد شیر و ماست در طی روز توصیه نمی شود چون مصرف زیاد شیر و ماست خطر ابتلا به سرطان پروستات و احتمالاٌ سرطان تخمدان را افزایش می دهد. مطابق با هرم غذای سالم مصرف آبمیوه حتی آبمیوه 100% طبیعی هم باید به یک لیوان کوچک در روز محدود شود. چون آبمیوه نیز به اندازه نوشابه حاوی شکر و کالری است.

در بشقاب من مصرف لبنیات همراه هر وعده غذایی توصیه می شود. با وجود این که شواهدی وجود ندارد یا دست کم شواهد بسیار کمی وجود دارد که نشان دهد مصرف لبنیات بتواند مانع پوکی استخوان شود، بشقاب من اشاره ای به این موضوع نکرده است.

·         فعالیت بدنی

نیمی از راز کنترل وزن مربوط به فعالیت بدنی است و نیمی دیگر تغذیه سالم در مقادیر متعادل و در حد نیاز کالری بدن.

 

به توصیه دانشکده تغذیه هاروارد برنامه بشقاب غذای سالم برای استفاده فردی طراحی نشده است و لازم است پیش از استفاده از آن با پزشک مشورت شود.

14/8/90

منبع:

Harvard School of Public Health

 

صفحه اصلي
ژنتیک
پزشکی خانواده و جامعه
قلب و فشارخون
استخوان ها و مفاصل
اعصاب و روان
بیماری های عفونی
دستگاه گوارش
غدد درون ریز و متابولیسم
بیماری های زنان
تغذیه و رژیم غذایی
سايت هاي مرتبط
گالري عكس
بیوگرافی
جستجوی مطالب
 
 
 
Isfahan University of Medical sciences